Sex dagar i Prag

Min och Camillas Prag-resa alltså... Helt fantastisk! Vi hade superkul och hann se jättemycket! Jag hade gärna åkt tillbaka dit någon gång i framtiden, det finns fortfarande mycket kvar att titta på..!

Torsdag
Det blev en tidig morgon. Vi fick skjuts till tågstationen, tog tåget till Kastrup och flög därifrån till Prag. Allt flöt på bra och vi lyckades till och med ta oss till hotellet med buss och metro utan några större problem. Kvällen blev lugn, vi spatserade mest omkring och spanade in området kring hotellet. Köpte en flaska tjeckiskt vin också (som vi efter mycket möda lyckades få upp utan korkskruv), men det smakade skit.

Fredag
Hotellet hade en riktigt bra frukostbuffé (till skillnad från förra sommaren när vi var på Sunny Beach i Bulgarien...) som vi njöt av varje morgon.=) Vi började dagen med att gå över Karlsbron och titta på alla statyer och smyckesstånd. Solen stekte verkligen och där var supermycket folk! Med tanke på vädret så var det en perfekt dag för att ta bergbanan upp på Petrinkullen och ströva omkring bland grönskan där uppe. Vilken utsikt man hade! Jättevackert! Passade på att gå in i Spegellabyrinten också och skratta åt våra förvrängda spegelbilder (inte alls lika roligt som på typ Liseberg dock). Vi skippade bergbanan på nervägen och promenerade istället och tittade på alla fina hus på vägen. Väl nere letade vi upp Sexleksaksmuséet och gick där ett tag (underhållande på ett väldigt makabert sätt). När vi letade efter muséet råkade vi hamna vid det astronomiska uret precis när det skulle slå och figurerna skulle dansa. Det var asmycket turister där, men det var verkligen inget som var värt att vänta på!
Den kvällen/natten tokåskade det! Det var helt sjukt, jag har aldrig varit med om något liknande! Det blixtrade utan uppehåll alldeles i närheten, och brandbilar ryckte ut flera gånger. Läskigt värre!

S:t Veitsdomen

Lördag
Vi började med Nationalmuséet som låg i närheten av hotellet. Det var mycket roligare än vad jag hade väntat mig! Trodde att det skulle vara mest en massa målningar och sånt, men det var mer naturhistoriskt med djur och grejer. Mer passande för både mig och Camilla med andra ord!=) Eftermiddagen ägnade vi åt shopping, fast det blev inte så himla mycket. Mest smycken. Sedan tog vi tunnelbanan och hoppade av där vi kände för det. Helt oplanerat. På så sätt fick vi se "det dansade huset", S:t Veitsdomen (helt otrolig!) och en vaktavlösning vid det kungliga slottet. Go impulsivitet!=P Sedan blev det tillbaka till hotellet för ombyte och lite förfest innan 5-våningsdiscot på kvällen/natten/morgonen... Jäkligt skoj ställe!=)

På Karlovy lázne, 5-våningsdiscot

Söndag
På söndagen var vi ganska slitna, så vi tog en sovmorgon och en lugn dag. Fast det blev en tripp till de judiska kvarteren i alla fall. Den gamla judiska begravningsplatsen var tyvärr stängd, men om man klättrade lite och sträckte på sig så kunde man fotografera genom ett litet hål och titta på bilderna sen...=) Det verkade se häftigt ut..!

Måndag
Sista dagen innan hemresan hade vi bestämt oss för att på egen hand ta oss till Skelettkyrkan i Kutná Hora utanför Prag. Det var lättare sagt än gjort... Vi hamnade så helt åt helsike, så det tog oss evigheter att hamna rätt igen. Vi hoppade av bussen vi skulle ta på helt fel ställe och stod ensamma mitt ute i ingenstans, och hade inte en aning om vart vi skulle. Vi konstaterade ganska snabbt att tjecker inte pratar engelska. Eller är speciellt vänliga. Vi vandrade omkring på vägarna hur länge som helst, det var asvarmt och en jävla massa bin. Till sist hjälpte en gammal tant oss (med hjälp av gester och två ord - "Kutná Hora" och "Praha") så att vi i alla fall kom på en buss som gick till busstationen i Kutná Hora. Efter det gick allt bra! Vi lyckades till slut ta oss till Skelettkyrkan och det var värt allt besvär! Den var så jäkla läcker! Takkrona och inredning och små "grottor" byggda av kranium och benknotor från 1300-talet. Läbbigt, men sjukt coolt! Det bästa vi såg under hela resan!
På kvällen när vi hade kommit tillbaka till Prag (tillbakaresan löpte utan problem, nu när vi visste vart vi skulle...) gick vi ut på en av de många pubarna och tog en tjeckisk öl (som btw smakade apa). Är man i Prag så är man!

Skelettkyrkan i Kutná Hora

Tisdag
Hemresa
. Allt gick bra förutom en dryg väntan på Kastrup innan tåget gick...

Åh, vilken härlig härlig resa vi hade! Intensiv och väldigt lyckad!=P